Nakon dugih ratova, Muhamed Havarizmi-šah, uspio je izgraditi ogromno carstvo,
koje se prostiralo od današnje Turske do Afganistana (teritorija nekadašnjeg Perzijskog carstva), sa jakom vojskom i vrlo lijepim glavnim gradom, Semerkandom. U međuvremenu, mladi ratnik, Džingis-kan, preuzeo je vlast u Mongoliji, i došao je kod Muhameda Havarizmi-šaha sa bogatim darovima, nadajući se da će ovaj za njega otvoriti trgovački put do Indije. Međutim, Muhamed Havarizmi-šah se odnosio prema Džingis-kanu s prezirom, rekavši mu: ”Zar da ti, obični divljak, razgovaraš sa mnom kao sa meni ravnim?!”
No, Džingis-kan nije očajavao i ponovo je pokušao da dobije naklonost Muhameda Havarizmi-šaha, pa mu je poslao još jednu karavanu natovarenu darovima i još jednom mu ponudio staru ponudu. Muhamed Havarizmi-šah se naljutio i jednom od izaslanika Džingis-kana odsjekao je glavu, a ostalima obrijao glave i poslao ih Džingis-kanu, koji je smatrao da je to uvreda koja se ne može prihvatiti čak i ako dolazi od veoma moćnog sultana, pa mu je poslao poruku: “Izabrao si rat, pa neka ti bude ono što si izabrao!”
Tako je Džingis-kan pokrenuo dugogodišnji gerilski rat i zauzimao ”imperiju” Muhamed Havarizmi-šaha, grad po grad, sve dok konačno nije izvršio opsadu glavnog grada Semerkanda koji je također pao u njegove ruke. Muhamed Havarizmi-šah je umro bježeći pred vojskom Džingis-kana koji je postao vladar svega onoga što je do jučer bilo u rukama Muhameda Havarizmi-šaha. Nažalost, ljudi mnogo više stvaraju neprijatelje nego što stiču prijatelje. To ne znači da se od nas zahtijeva da što više širimo krug prijatelja, već mudrost zahtijeva da od osobe koju ne želiš za prijatelja, ne stvaraš nužno neprijatelja.
Džingis-kan u tom trenutku nije želio ništa više nego da bude pod okriljem i zaštitom Muhameda Havarizmi-šaha, i mudrost i iskustvo su zahtijevali da Havarizmi-šah prihvati njegovu ponudu. Jer, barem u svijetu politike, veoma je poželjno da vladar nađe nekoga ko će djelovati u njegovo ime u nekim ratovima i važnim zadacima. Muhamed Havarizmi-šah je mogao od Džingis-kana načiniti ”sablju” koja će se boriti za njega, ili ”štap” na koji će se moći osloniti u datom trenutku, ali zbog svoje arogancije, on je od Džingis-kana napravio neprijatelja koji mu je oduzeo kraljevstvo.
Ono što je ispravno u svijetu politike, ispravno je u svakodnevnom životu, zato prestanimo stvarati sebi neprijatelje. Piše: Edhem Šerkavi / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić saff.ba